W dniach 25 – 29 września Pani Aleksandra Prusik i Pani Maria Bieniecka uczestniczyły w spotkaniu otwierającym trzyletni projekt klimatyczny „ Children in Climate Crisis”. Projekt realizowany jest przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Nasza szkoła jest jedną z ośmiu instytucji biorących udział w projekcie, pozostałe to:

“Colegio Santa Ana” - Hiszpania

“Donegal Youth Service” – Irlandia

“Estonian Association of Youth Workers ENK“ - Estonia

“Fröbel-Kindergarten Eifelstrasse” - Niemcy

“University of Bonn” - Niemcy

“Erzbischöfliches Berufskolleg Köln” - Niemcy

“Spazio Porta del Parco” - Włochy

Podczas spotkania omówione zostały główne założenia projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości dzieci na temat zmian klimatu i przyczyn tego niebezpiecznego zjawiska. Wspólnie postaramy się znaleźć rozwiązania, mogące zmniejszyć nasz ślad ekologiczny. Globalne ocieplenie to problem wszystkich i Naszym zadaniem jest edukowanie dzieci od najmłodszych lat, byśmy jeszcze długo mogli się cieszyć Naszą Ziemią.

Oto kilka słów od Naszego koordynatora:

„Ochrona klimatu zaczyna się w głowie”. Dyrektor Carsten Arntz z Kolegium Zawodowego w Kolonii zajmuje się zrównoważonym rozwojem, środowiskiem i ochroną klimatu. Jednak jego zasoby edukacyjne są dalece niewystarczające do podjęcia pilnie potrzebnych środków zaradczych. Ważna jest tu szeroka zmiana świadomości społecznej. Należy się tym zająć szybko, wcześnie i możliwie globalnie.

Taki właśnie cel przyświeca projektowi Erasmus+ prowadzonemu przez Uniwersytet w Bonn, realizowanemu przez uczelnię i finansowanemu przez Unię Europejską kwotą 400 000 euro. Meteorolodzy z Bonn koordynują działania ośmiu instytucji partnerskich z pięciu krajów europejskich, przedszkoli, szkół i ośrodków młodzieżowych z Niemiec, Estonii, Irlandii, Włoch, Polski i Hiszpanii. Pierwsze spotkanie projektowe odbyło się w dniach 25-29 września na Uniwersytecie w Bonn oraz w Kolegium Zawodowym w Kolonii.

Partnerzy chcą zainicjować naukowo udowodnioną i trwałą dyskusję na temat klimatu, zmian klimatycznych i ochrony klimatu, zwłaszcza wśród najmłodszych. Dane naukowe uniwersytetu będą tłumaczone na poziom przyjazny dzieciom. Zaczniemy od zainstalowanych na stałe i mobilnych pomiarów zawartości CO₂. Dzieci doświadczą i dowiedzą się, że więcej gazów cieplarnianych występuje na drogach, a mniej w parkach. Wykorzystując wyniki pomiarów, stworzymy mapy gorących i zimnych punktów CO₂ w Bonn, Kolonii i całej Europie. Inne ważne punkty projektu to wizualizacja zmian klimatycznych za pomocą tzw. pasków ocieplenia, walka z fałszywymi wiadomościami i nowe, kreatywne formy walki ze zmianami klimatycznymi. Zaprojektowane i zastosowane zostaną tu między innymi mobilne skrzynki klimatyczne, dzięki którym globalne ocieplenie i powodzie będą dosłownie zrozumiałe.

To, że projekt ma charakter międzynarodowy, jest rzeczą naturalną. Ochronę klimatu można i należy postrzegać jedynie jako konieczne globalne wyzwanie dla dzieci i młodych ludzi. Nieprzypadkowo projekt buduje i wzmacnia dobry nastrój wobec zagrożonej Wspólnoty Europejskiej. Według Carstena Arntza oba są ważne, aby złagodzić oczywistą sprzeczność w projekcie: „Jesteśmy świadomi, że nasze wyjazdy na międzynarodowe spotkania projektowe obciążają środowisko. Dlatego chcemy działać bardzo efektywnie i znaleźć wielu użytkowników, naśladowców i multiplikatorów. Jeśli od najmłodszych lat będziemy wzbudzać w dzieciach fascynację ochroną klimatu przez całe życie, będzie to dla nas ważny, zrównoważony cel w perspektywie długoterminowej”.