Projekt „Dostępna szkoła” powstał z myślą o szkołach podstawowych wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności.
Celem projektu jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur.
Z dumą informujemy, że nasza szkoła jako jedna z 60 szkół w Polsce uzyskała wsparcie w postaci dofinansowania. Dzięki pozyskanym środkom w nasze szkole prowadzone są remonty i prace modernizacyjne poprawiające dostępność, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami.
Prace wciąż trwają, dotychczas zostały dostosowane cztery sale lekcyjne, sala rewalidacyjna i stołówka.
Obecnie trwa remont węzła sportowego w tym zaplecza sanitarnego z prysznicami dla naszych uczniów i obszarem rehabilitacyjnym. W planach jest również modernizacja biblioteki szkolnej oraz przebudowa podjazdu z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
Przystąpienie do Modelu Dostępnej Szkoły umożliwiło Dyrekcji Szkoły zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów: psychologa szkolnego, psychologa ukraińskiego, socjoterapeutkę oraz pomoc nauczyciela, co znacząco poprawiło funkcjonowanie emocjonalne, edukacyjne i społeczne uczniów i ich rodziców wymagających odpowiednich dostosowań.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z realizacji projektu w zakładce FOTOGALERIA na stronie naszej szkoły.
Nasza szkoła jest w projekcie dostępności.
Dostępna szkoła to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał. To miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb.
Dostępna szkoła to szkoła dla każdego.
Celem wdrożenia Modelu Dostępnej Szkoły (MDS) jest poprawa dostępności szkół podstawowych poprzez eliminowanie barier w różnych obszarach:
- architektonicznym,
- technicznym,
- edukacyjno-społecznym,
- związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.
Główne działania, które zostaną podjęte na rzecz poprawy dostępności w naszej szkole to:
- budowa pochylni niwelującej bariery dla OzN oraz zapewnienie oporęczowania schodów prowadzących do dostępnego wejścia;
- dostosowanie biblioteki szkolnej;
- dostosowanie stołówki szkolnej;
- dostosowanie sal sportowych, przebudowa zespołu szatniowo – sanitarnego;
- zapewnienie dostępności szatni: wyznaczenie miejsca przechowywania wózków; dostosowanie szatni do potrzeb osób o różnych potrzebach: zakup i montaż szafek szatniowych;
- wymiana opraw oświetleniowych;
- wyróżnienie ławek i innych przedmiotów w strefach ruchu, zabezpieczenie słupa - zabezpieczenie cokołem lub poprzeczką;
- zabezpieczenie posadzek warstwą antypoślizgową;
- montaż rozwiązań umożliwiających regulację światła naturalnego okna - rolety, folie;
- zapewnienie lepszego kontrastu barwnego pomiędzy klamkami a drzwiami z wymianą klamek;
- zapewnienie oznaczenia strategicznych pomieszczeń piktogramami, ozn. dotykowe i wzrokowe;
- zakup stołów z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
- zakup krzeseł z regulacją wysokości siedzenia;
- wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce oraz sprzęt służący wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami;
- wyposażenie świetlicy szkolnej w stanowisko pracy z regulacją;
- zakup urządzeń umożliwiającego odczyt książek (czytniki), zakup audiobooków, komputera i urządzeń multimedialnych;
- wyposażenie do gabinetów i sal rewalidacyjnych; zakup specjalistycznych komputerów stacjonarnych z oprogramowaniem systemowym Windows wyposażonych w zaawansowane urządzenia multimedialne (mikrofon bezprzewodowy, głośniki, dyktafon) i urządzenia peryferyjne (drukarka, laminarka); zakup dostępności wyposażenia uwzględniającego indywidualne potrzeby m. in.: powiększona klawiatura, tablice do komunikacji alternatywnej, lampka na biurko, specjalistyczna mysz komputerowa, lupa elektroniczna, audiobooki z lekturami, czytniki, ekran powiększający druk; zakup narzędzi do alternatywnych metod komunikacji, zakup pomocy dostępnych dla wszystkich oraz do indywidualnych potrzeb, m.in.: Kącik emocji; 5 Zmysłów- Gra Edukacyjna, Gra w 9 Wprowadzenie Do Systemu Dziesiętnego, profesjonalna chusta animacyjna, sensoryczna ścieżka zdrowia, dyski do gier ruchowych,
- doposażenie sali SI;
- zapewnienie przestrzeni wyciszenia - kąciki wyciszenia;
- zwiększenie wymiaru zatrudnienia specjalistów dla realizacji wszystkich edukacyjnych potrzeb uczniów wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach/opiniach i innych potrzeb uczniów zdiagnozowanych w szkole i zgłaszanych przez rodziców/prawnych opiekunów: psycholog, psycholog z językiem ukraińskim, socjoterapeuta, pomoc nauczyciela;
- szkolenia Rady Pedagogicznej i kadry niepedagogicznej w zakresie uniwersalnego projektowania, UIW i racjonalnych dostosowań i modyfikacji; przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania nauczycieli do tworzenia przestrzeni, w której dzieci uczą się szacunku do różnorodności ludzkiej i poziomu sprawności;
- szkolenia dla intendentów dot. prawidłowego komponowania jadłospisu z uwzględnieniem różnych potrzeb żywieniowych; spotkania personelu kuchni z dietetykiem w celu prawidłowego komponowania jadłospisu i ewentualnych modyfikacji;
Dyżury lidera dostępności – Iwona Mirska - Zaremba
wrzesień 2022 |
08.09.2022 r. |
październik 2022 |
13.10.2022 r. |
listopad 2022 |
17.11.2022 r. |
grudzień 2022 |
08.12.2022 r. |
styczeń 2023 |
12.01.2023 r. |
luty 2023 |
09.02.2023 r. |
marzec 2023 |
09.03.2023 r. |
kwiecień 2023 |
20.04.2023 r. |
maj 2023 |
18.05.2023 r. |
czerwiec 2023 |
15.06.2023 r. |
lipiec 2023 |
06.07.2023 r. |
sierpień 2023 |
31.08.2023 r. |